disable copying

sunnuntai 22. tammikuuta 2023

Fiilistelyä messuilta...



 Taas oli se aika kun vihdoinkin kahden vuoden tauon jälkeen oli Helsingin matkailu- ja Caravanmessut. Itse piipahdin matkailupuolella vain pikaisesti ja hain esitteitä Ahvenanmaan reiteistä eli saaristoreitistä ja retkeilystä kansallispuistoista. Vielä ei ole ajankohtaista Euroopan matkailu ja kaukomatkoille ei ole hinkua lähteä.

Vaan mun suuri kiinnostuksen kohde oli caravanpuoli ja siellä etenkin uudet tuulet matkailuautopuolella. Tiedetään, että autoissa tilat ovat pienet ja se tekniikka vie aina oman aika suuren tilansa. Yleensä asuinosan muutokset ovat sisustuspuolella. Uudet kuosit kankaissa, verhomallit, valaistus yms. Vaan oli yksi poikkeus........ 



Kaben uusi retkeilyauto. Affinity 295. Näin Affinityn jo Lahden messuilla ja osa kuvista on sieltä, etenkin lisävuoteista, sillä en saanut kuvattua sitä vieraan lapsen vietettyä aikaa siinä. Tässä mallistossa oli pohjaratkaisu laitettu ihan mullinmallin. Se on tehty retkeilyä ajatellen. Sänky oli moottorisoitu eli nappia painamalla sängyn sai ylös tai alas ja napit löytyivät sekä asuinosasta kuin takatallista. Lisävuoteita oli kaksi ja ne oli päällekkäin asuinosan etuosassa. Yläpeti oli kuskin penkin yläpuolella. Alapeti oli osittain kuskin istuinosa. Ja jos ei tarvitse lisävuoteita, siinä paikalla on pöytä ja penkki kahdelle. 





Uutta oli (ainakin minulle) myös vessan kasetin uusi paikka. "Ennen" sille oli oma luukku jommallakummalla puolella, mutta olen huomannut monen merkin siirtäneen sen takatalliin. Ja nyt puhun retkeilyautoista. Siitä ollaan varmaan montaa mieltä. Tuleeko sisätilaan tuoksuja? Viekö liikaa takatallin säilytystilaa? Jos sulla on kokemusta tästä, niin kommentoi tekstin alle. Mielenkiinnolla haluaisin tietää. 



Keittiö oli sijoitettu tässä mallissa keskelle. Ja kun vessa oli sängyn vieressä niin keittiön kohdalla oli kivasti tilaa touhuta. Vessa tai ainakin oviaukko oli tosi ahdas mutta muuten näppärä. 



Takatallissa oli kuitenkin tilaa aika paljon. En huomannut katsoa, että saako sen suljettua omaksi tilaksi, mutta kun sänky oli sijoitettu pituussuuntaan, myös takatalli oli pidempi. (ainakin sellainen tunne mulle jäi) Sinne mahtuisi vaikka kajakki tai suppilauta ihan kevyesti. Yhden huonon puolen kuitenkin bongasin..... eli oli vain yhdelle kaasupullolle paikka.



Muuten oli mahtavaa, kun markkinoille tuli uutta tyyliä pohjaratkaisuihin. Tuosta Kabe-merkistä olen meinannut aiemminkin kirjoittaa, mutta uskallus on puuttunut... Mielipiteet merkistä jakaa ainakin vaunupuolella mielipiteitä. Sehän on kuningasmerkki ja toisten mielestä yliarvostettu..... Omasta mielestäni se on vaunupuolella yksi parhaista vaunumerkeistä. (meillähän oli Kabe Smarag vm.2006) Kallis.... Kyllä se on sitä. Mutta jos Kurt Blonqvistillä olisi kipinä loppunut rakentaessaan ensimmäisen vaununsa omassa autotallissaan vuonna 1958 (ja kun sen möi, rakensi toisen kolmessa viikossa että oma perhe pääsee lomalle) niin kuka uskaltaisi kehittää ja kokeilla kaikkea uutta. Kabe maksaa, mutta se myös laittaa rahaa uuden kehittämiseen.  TÄSTÄ pääset lukemaan kuinka ruotsalaispariskunta halusi vaunuunsa luksusta ja mitä se maksoi. Kuvia ei vielä ole, sillä se uusi vaunu valmistuu vasta keväällä. Ja onko muilta merkeiltä tullut markkinoille kaksikerroksista vaunua josta löytyy kattoterassi? Tai onhan se kiva, kun kylmällä ilmalla sun vaunusta löytyy Kaben kehittämä lattialämmitysjärjestelmä AGS...

Ja vaikka se on kallis niin se myös säilyttää arvonsa ehkä paremmin kuin muut. (ainakin sellainen käsitys mulla on) Kaikki tuntee Kaben punaisesta raidasta kyljessä. Vaan se raita on ollut joka vuosi hiukan erilainen. Tietäjät tietää pienellä vilkaisulla vaunun vuosimallin. Ja ehkä juuri siksi sen arvo on säilynyt. Kun firmassa tuli sukupolven vaihdos ja Kurt siirtyi kehityspuolelle tuli sen punaisen raidan rinnalle toinen musta-harmaa-punainen raidoitus. Sitä en tiedä halusivatko muut muuttaa raidoituksen vai oliko se Kurtin oma idea, mutta onneksi punainen säityi.

Tästä aiheesta voisin jatkaa vaikka kuinka kauan ja uskokaa tai älkää niin TÄMÄ EI OLE KAUPALLINEN YHTEISTYÖ Kaben kanssa. (voi ku oliskin) vaan tämä kaikki on suurta mielenkiintoa alaa kohtaan sillä onhan mun haaveissa vielä joskus rakentaa tai tuunata joku vähän vanhempi auto omanlaiseksi liikkuvaksi piilopirtiksi. Rakastan olla karavaanari. Se vapauden tunne kun ei ole kiire mihinkään.... Pysähdy mihin vaan ja kun kyllästyt, paina kytkintä ja vaihda paikkaa... Se on elämää se...... Ja siellä messuilla oli paljon muutakin mielenkiintoista, niistä kertoilen tuonnempana...

P.S. Laitan tuonne instaan @sikenunelmat videoita josta pääset katselemaan lisää aiheesta. Jostain syystä en saa lisättyä tänne niitä......


OOTTE IHANII!!!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti